Video by Pedro Kok
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History
Opened in November 2004 and located in the district of Butantã in São Paulo, Brazil, Galeria Leme stands in the midst of a landscape that quickly changes under the pressures of construction and of the urban sprawl.
The gallery’s project, commissioned to the Brazilian architect Paulo Mendes da Rocha, is an architectural statement. Not only in its relationship with its surroundings, which denotes an assertive but simultaneously defensive and introspective posture. But also in its internal spaces, renouncing the generic “white cube” in favour of a rich spatiality and materiality. Its construction, made entirely of exposed in situ concrete, gives it the appearance of a bunker that is firmly grounded in its ever-changing setting.
Soon after the building’s construction, the area surrounding it began to be recognized for its growing development potential, and this reassessment increased the value of the real estate as well as the constructive interest over that area. In 2010, a leading Brazilian multinational company purchased the entire block where the building stood in order to build its new headquarters. Consequently, the gallery had to be destroyed and relocated, but because it is a building from a distinguished architect, this process did not proceed without first being established an agreement that would safeguard the continued existence of the project. It stipulated that the new gallery would be rebuilt, with the exact same project, approximately 300 meters from its original location. The new Galeria Leme, more than being a rereading of the previous construction, is extremely close to the idea of a clone.
Besides being moved and replicated, the gallery was also expanded. A new building was added to the initial project, resulting from the collaboration between Paulo Mendes da Rocha and the São Paulo office Metro Architects.
The new gallery, opened in 2012, is composed by two exposed concrete structures that accommodate an external space in between them. Both buildings are united, on the first floor level, by a walkway that runs through this central courtyard. This void humanizes the scale of the construction and makes its relationship with the surroundings more generous and complex.
The history of this building can be taken as a representation, on a smaller scale, of the evolutionary processes of São Paulo, and of many other contemporary metropolises, which are based on an incessant cycle of construction, demolition, displacement and reconstruction.
Pictures: Vitor Coelho Nisida
Picture: Eduardo Ortega
Historia
Inaugurada en noviembre del 2004 y situada en el barrio de Butantã en San Pablo, la Galeria Leme está ubicada en medio de un paisaje que se transforma rápidamente debido a las presiones de la construcción y de la expansión urbana.
El proyecto de la galería, comisionado al arquitecto brasileño Paulo Mendes da Rocha, es una verdadera afirmación arquitectónica. No sólo por la relación con su entorno, denotando una postura asertiva, sin embargo defensiva e introspectiva. También por sus espacios interiores renunciando al genérico cubo blanco en favor de una compleja materialidad y espacialidad. Su construcción realizada completamente en hormigón aparente, in situ, le da un aspecto de bunker firmemente fijado en su entorno siempre cambiante.
Poco después de la construcción del edificio, el área que lo rodea comenzó a ser reconocida por su potencial crecimiento y desarrollo, incrementando el valor de los bienes inmobiliarios así como el interés constructivo sobre la zona. En 2010 una de las principales empresas multinacionales brasileñas compró todo el terreno donde se ubicaba la galería, para realizar allí la construcción de su nueva sede. Consecuentemente fue destruida y relocalizada. Por ser un edificio de autor, este proceso no avanzo sin antes haber sido establecido un acuerdo que salvaguardara la continuidad del proyecto. Este establecía que la nueva galería sería reconstruida aproximadamente a 300 metros de su localización original, utilizando el proyecto inicial como base. La nueva Galeria Leme, más que una relectura de la edificación anterior, se aproxima a la idea de un clon.
Además de ser movida y replicada, la galería fue también ampliada. Un nuevo edificio fue añadido al proyecto original, resultado de la colaboración entre Paulo Mendes da Rocha y el estudio paulistano Metro Arquitetos Associados.
El nuevo espacio inaugurado en 2012 está compuesto por dos bloques de hormigón a la vista, que entre si, acomodan un espacio externo. Ambos edificios están unidos, en el primer nivel, por una pasarela que atraviesa este patio central. Este espacio vacío humaniza la escala del edificio y torna su relación con el entorno más generosa y compleja.
La historia de este edificio puede ser tomada como una representación, en una escala menor, de los procesos evolutivos de la ciudad de San Pablo, así como de tantas otras metrópolis contemporáneas, que se basan en un ciclo incesante de construcción, demolición, desplazamiento y reconstrucción.